درمان چاقی و تناسب اندام گفتگو با دکتر نیکپور کارشناس تغذیه

 آقای دکتر لطفا گروهتان را معرفی کنید و بگویید چرادر زمینه درمان چاقی، گروهتان را منحصر به فرد میدانید؟

هسته اولیه گروه درمان چاقی باراکا درسال81 در مطب من شکل گرفت.در آن زمان ما هم مثل سایرمطب های تغذیه، روی کاهش وزن تمرکز داشتیم. اما از سال 85 متوجه شدیم خیلی از افرادی که لاغر شان کرده بودیم دوباره چاق شده‌اند. فهمیدیم که کاهش وزن به تنهایی کافی نیست و برای حفظ وزن، به تغییراتی اساسی نیاز داریم. در اغلب روش‌های لاغری ،بیشترین تمرکز روی تحریم غذایی یاتجویز برنامه غذایی است. فراموش نکنیم که ممکن است فرد چاق تحت تاثیر هیجاناتش اقدامی را شروع کند و موقتا پایبند هم بماند، اما دیر یا زود این هیجان پایان خواهد یافت و مجددا وزن به مقدار گذشته‌ بازخواهد گشت. در واقع متوجه شدیم که کاهش وزن و لاغر شدن تفاوت زیادی با مقوله در مان چاقی دارد.

 می شود کمی بیشتر توضیح دهید درباره کاهش وزن ولاغر شدن چه فرقی با درمان چاقی دارد که شما انجام می دهید.

در روش باراکا خود شرکت کننده هدف است نه وزن او. فرد وارد دوره‌ای می‌شود که در آن تحت حمایت است و با کمک همین روند یک فرد چاق به قابلیت‌هایی می‌رسد که یک فرد لاغربطور طبیعی دارد.یعنی سیر شدن از هر سفره و لاغر ماندن. برای تحقق این اتفاق بزرگ یک فعالیت گروهی و حساب شده را طراحی کرده ایم. باورمان این است که از این بابت یک گروه منحصر بفرد هستیم.نه فقط احتمالا باراکا در ایران مشابهی ندارد بلکه اگر فعالیتهای جهانی مقوله چاقی را هم توی سایتهای مطرح، بررسی کنید مشاهده خواهید کرد که گروههای اندکی موفق شده اند در این میدان حضور پیدا کنند.حتی نهضت جهانی slow food (درمقابلfast food ) ، با وجود تمام پایه های درست علمی اش در اغلب کشورها، بیشتر در حد یک ادعا مانده است . اغلب فعالیت ها در زمینه کاهش وزن متمرکز شده نه درمان چاقی( با یک نگاه به تبلیغات گسترده ماهواره ای هم به این موضوع پی می برید). می بینید که مدام حرف از دارو، لوسیون، گن و ساپورت ، دستگاه...و اینجورچیزهاست.چون حوضه کاهش وزن (به هر قیمت و هرچند موقت و کوتاه) هم پولسازتراست و هم اینکه نسبت به مقوله اصلاح و درمان دایمی چاقی ، کاری بسیار آسان تر و کم دردسرترمی باشد.

منابع علمی روش تیم شما چه هستند؟

گروههای زیادی در زمینه فقط چاقی و لاغری فعالیت می‌کنند، حدود 50‌درصد مردم دنیا درگیر اضافه‌‌وزن هستند. باراکا روی عملکردهای علمی و معتبر درمان چاقی که در مجامع علمی وجود داد تمرکز کرده است. سعی می‌کنیم بهترین ویژگی‌های هر روش را استخراج کنیم و با سایر ویژگی‌های برتر و موثر تلفیق کنیم. مثلا در سال 94 در گروه باراکا یک پایان نامه تحقیقاتی با ثبت وزارت بهداشت انجام دادیم تا بفهمیم الگوی غذایی یک فرد ایرانی چگونه است. دوتالیف مستقل هم داریم.( کتاب "سیر خوش تراش" و کتاب "زیبایی و تناسب اندام در یک باشگاه خانگی").روش ما به روشهای شناختی – رفتاری نزدیکتر است.منتها چتر حمایتی قوی گروهمان ثمره سالها تجربه در این زمینه و عملا تولید خودمان است.

 اشاره جالبی بود!. اینکه چاقی مثل یه سرنوشت در زندگی افراد چاق باقی میماند. من خودم در اغلب اطرافیان چاقم شاهد هستم که وزن کم میکنند ولی دوباره چاق می شوند. علتش چیست؟

مهم‌ترین دلیلش همان است که در سوال اول شما توضیح دادم.اینکه آنها فقط به لاغر شدن فکر می‌کنند. در حالیکه شخص چاق با داستان‌های دیگری هم مواجه است که معمولا ، آنها را درنظر نمی‌گیرد و برای آنها فکری نمی کند.فکر می کند نه حوصله اش را دارد و نه توانش را. البته بسیاری از افراد چاق در رژیمهای کوتاه مدت،تجربه ی کاهش وزن دارند اما محصول نهایی تلاش آنها، دوباره چاق شدن است. این یعنی شکست . گروه ما تمایلی ندارد که با یک لیست بلند و بالا ی مملو از بایدها و نبایدهای غذایی ، وزن افراد را فقط کاهش دهد، بلکه به‌طور نامحسوس سبک زندگی چاقی(!) مراجعان را با شیوه درست جابجا و اصلاح می‌کند. رسیدن به وزن مطلوب فقط شروع کار است نه پایان آن . چراکه بعد از مدتی رژیم غذایی( هر رژیمی )، تحمل‌ کم می‌شود و افرادرژیم شان را کنار می‌گذارند. بله ،من هم به وفوراین را شنیده ام.چرا اینطور میشود؟! اقدام اساس برای لاغر شدن دایمی یک فرد چاق این است که اخلاق های لاغر زیستن برایش بصورت یک عادت خوش آیند قابل تکرار در بیاید نه یک تلاش عذاب آور و او بتواند از هر سفره ، با غذای دلخواهش سیر شود ولی دوباره چاق نشود.

با چه استنادی ادعا می کنید می شود از هر سفره یک شکم سیر غذا خورد و وزن کم کرد؟! اصلا سیر شدن یعنی چه؟

سیر شدن یعنی رفع نیاز بدن به خوردن غذا. ولع یعنی رفع نیاز خودم (ذهنم ) به خوردن. برخی بحران‌ها روی خوردن ذهنی ( ولع) افراد چاق تاثیر می گذارند به عنوان مثال بحران مالی، عاطفی، مسائل اجتماعی و شرایطی که در جامعه وجود دارد. همه این موارد روی تعهدات شخص تاثیرات جدی می‌گذارند. همچنین نکته دیگری که متوجه شدیم این است که افراد چاق غذاهایشان را خیلی بد می‌خورند و این روند دراحساس سیری‌‌شان هم تاثیر می‌گذارد. به عنوان مثال وقتی سیر هستند باز به خوردن ادامه می‌دهند چراکه واقعا سیری را احساس نمی‌کنند. چون معده شان بزرگ تر از حد طبیعی شده ست.قند خونشان زود به زود پایین می افتد.هورمونهای سیری شان بطور طبیعی ترشح نمی شود. که این قبیل از مشکلات به مرور در برنامه ما از بین می روند و با شرایط طبیعی جایگزین می شوند.این توانایی بدنی برای لاغر ماندن یک فرد چاق ضروری ست در حالیکه کمتر به آن توجه می شود. در یکی از جلسات کارگاهی باراکا همه حامیان با شرکت کنندگان دور هم جمع می‌شوند و با خوراکی‌‌های متنوع چاق کننده از مخاطبان پذیرایی می شود .از جمله شیرینی تر ، بستنی سنتی با خامه، نوشابه. اشخاص تاجایی که اعلام سیری کنند مجاز هستند از این غذاها بخورند .با این کار افراد با حس سیری به درستی آشنا می شوند. اما متاسفانه، این تجریبات خوب، مدام از هوشیاری‌شان خارج می‌‌شوند، به‌همین دلیل در کارگاه‌های متعدد با روش‌های مختلف سعی می‌کنیم آنها ا را به سطح هوشیاری شرکت کنندگان بیاوریم تا این افراد نهایتا به آن قابلیت برسند. به بیان ساده‌تر به‌طور ناخودآگاه در سفره‌های‌شان در حال انجام کاری هستند که در کارگاه‌های باراکا آموزش دیده‌اند. نتایج و موفقیت های این روش برای کاهش وزن باور کردنی نیست! این تغییرات فقط جنبه ذهنی ندارند بلکه کاملا جسمی هم هستند .اگر قبل از برنامه باراکا یک عکس رنگی از معده خود بگیرید و بعد از برنامه هم این کار را انجام دهید، متوجه می‌شوید که معده شما چقدر نسبت به گذشته جمع‌تر شده است( تقریبا همان احساسی که افراد پس از یک جراحی 20میلیونی معده ، دارند). همچنین قندخون شما بدون آنکه خودتان قصدی در تنظیم آن داشته باشید به میزان نرمال می‌رسد و طی روز ،نوسان کمتری دارد. در عین حال، نسبت به گذشته احساس گرسنگی کمتری می‌کنید. این روش فقط یک راهکار ذهنی نیست بلکه بطور واقعی قابلیت‌هایی در بدن شما به وجود می‌آید که مدیریت مغز را برعملکرد غذایی آسان‌تر می‌کند و بعد از مدتی متوجه می‌شوید که به‌طور ناخودآگاه با اراده‌ای خاص توانسته‌اید قابلیت‌های ارزنده‌ای را در وجود خود پرورش دهید و اجرا کنید.

 اشاره کردید که گروه باراکا چطور شکل گرفت تا به روش نوین خودش رسید. روش باراکا برای اینکه بازی تکراری چاقی، سرنوشت متفاوت داشته باشد چیست؟

شما به شرکت کننده هایتان چطور کمک میکنید لاغر شوند و دیگر چاق نشوند؟ مگر می شود؟ ما سال‌‌ها کار گروهی مان را صرف فهمیدن عامل اصلی برگشت وزن افراد چاق کردیم.اینکه چرا اغلب افراد چاق در رژیم لاغری ‌شان مداومت ندارند. این تحقیقات و بررسی‌ها تا سال 85 ادامه داشت تا اینکه متوجه شدیم اغلب گروه های چاقی لاغری ، از جمله ما، به اشتباه خودشرکت کنندگان را مسول شکستهایشان می دانند. فهمیدیم که اینطور نیست. متوجه شدیم باید در عملکرد گروهمان تغییر اساسی ایجاد می کردیم درمان نوین چاقی مراجعین مان را شروع می کردیم.

بیشتر توضیح میدهید این که عملکردتان را تغییر دادید دقیقا یعنی چکار کردید؟

یکی از علت‌های توقف تلاش افراد چاق و مایوس شدنشان، تنهایی آنها در تلاش برای کاهش وزن است. بهمین دلیل روش درمان چاقی باراکا یک کارگروهی است وباراکا از اعضایش حمایت می‌کند تا بتوانند وزن‌شان را پایین بیاورند. مهم تر اینکه نتایج شان را حفظ کنند. در واقع با پیروی از یک برنامه غذایی مقطعی، نمی‌‌توان برای همیشه در کاهش وزن موفق بود.

جالب شد.این رویکردی است که شاید توی کتابها خوانده باشیم یا به گوشمان خورده باشد اما در مقام اجرا کمتر شنیده بودم.میشود بیشتر توضیح دهید!

لازمه ی ماندگاری کاهش وزن، تغییر در زندگی، رفتار و عادت‌های آن شخص است. روند درمان ما به این صورت است که بعد از مدتی فرد بتواند از غذایی که میل می‌کند، هم سیر شود و هم از خوردن آن راضی باشد و احساس عذاب‌وجدان نداشته باشد. به احساس سیری خودش دسترسی داشته باشد و درعین حال پس از تجربه سیری کامل ، بتواند دست از خوردن بکشد. شعار باراکا این است « از هر سفره، یک دل سیر از هر غذایی که دلت می‌خواهد بخور.

برای خواندن مطالب بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید

https://www.barakagroup.ir

دکتر نیک پور